5. mei, 2016

5 mei, de dag van Rood, Wit en Blauw!

Week 9: meivakantie.

Vakantie?? Hoe dat zo? Wat moet ik dan? Help!! Straks raak ik uit mijn ritme, dat kunnen we niet hebben, daar moet ik wat op verzinnen... :-) Een paar weken terug hoorde ik van Rory, ook in opleiding, dat hij een middag had meegelopen op de Alarmcentrale. Hè dacht ik toen, dat zou nou nog eens een nuttige invulling voor mijn 'vrije' dag zijn. En dan is het handig dat we dus met z'n allen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord zijn. En waar je via Victor (ons intranet van de veiligheidsregio) heel makkelijk met iedereen in contact kunt komen. En zo vond ik Viola. Viola is de groepschef van de gemeenschappelijke meldkamer. Ik stuurde haar een e-mail met mijn verzoek om een middagje mee te lopen. Heel snel had ik antwoord. Ja natuurlijk kan dat, wanneer kom je?

En daar stond ik dus afgelopen dinsdagmiddag, bij de receptie van de gemeenschappelijke meldkamer. Ik kon me melden bij de Caco. de Caco is de Calamiteitencoördinator. Een van de hoofdtaken van de Caco is het leiding geven aan en het coördineren van het gemeenschappelijke meldkamerproces in geval van multidisciplinaire calamiteiten. En dat is waar het dus rood, wit en blauw wordt!

Rood, wit, blauw? Als de kleuren van onze Nederlandse vlag? Juist. Eigenlijk is het makkelijk hoor.. Rood voor Brandweer, Wit voor Ambulance en Blauw voor Politie. Multidisciplinair. En in de gemeenschappelijke meldkamer zitten dan dus ook al die discipline's bij elkaar. Niet door elkaar, eigenlijk zijn er twee vakken. Een blauw vak en een rood-wit vak.

En ik kan je vertellen dat het heel leerzaam is, zo'n dagdeel in de meldkamer. Want wat weten wij als hulpverlener nu eigenlijk van het proces wat zich vóór de melding die we krijgen afspeelt? Hoe is dat geregeld? En wanneer wordt nu welke eenheid gealarmeerd? Allemaal vragen waar ik deze middag antwoord op krijg. En het leuke is, niet alleen voor mij is het leerzaam, maar ook voor de centralist achter de tafel. Door het delen van ervaringen krijgen we zo meer kennis in elkaars werkwijze. Wat ineens ook hele andere inzichten oplevert. Wij in de TS (tankautospuit) vragen ons wel eens af waardoor het komt dat het soms even duurt voordat we contact krijgen met de AC. En andersom vragen wij als bevelvoerder soms hele brandweerspecifieke dingen aan de AC. En je kunt je voorstellen dat als er op dat moment een centralist zit die in basis 'wit' georiënteerd is, zo'n vraag misschien niet meteen zo 1,2,3 duidelijk is. Zo is het nu eenmaal geregeld. Het is handig om te weten, dat voorkomt vraagtekens en frustratie achteraf, bij iedereen.

Natuurlijk kwam er uiteindelijk gèèn enkele prio 1 brandweermelding tijdens mijn bezoek. zoiets valt niet te plannen. Jammer, want ik had het berichtenverkeer tussen de bevelvoerder en de AC graag een keertje vanaf die plek meegekregen. Om precies te zien -of eigenlijk te horen- hoe dat nu gaat. Kun je als centralist op basis van de Sitrap (situatierapportage) van de bevelvoerder ter plaatse een duidelijk beeld vormen? En wat mist er dan in die Sitrap als dat niet het geval zou zijn. Dát soort vragen.

Gelukkig heb ik me goed gedragen en mag ik nog een keer terugkomen. Op een moment dat het iets drukker kan zijn. Een weekend ofzo.. Nou, ik hou het in mijn achterhoofd. Het zou een mooie kans zijn!! Bedankt voor de gastvrijheid mensen van de meldkamer :-) Tot snel!