11. mei, 2016

Iets over... natte sokken of elke dag een frikandel speciaal als ontbijt...

Week 10: Dilemma's en Incident Management.. of wat te doen bij ongevallen op de openbare weg.

Stel je voor.. je rijdt op de weg tussen Den Oever en Hoorn en dan... ergens ter hoogte van Middenmeer gebeurt het. Zomaar. Op de linker rijstrook zit er ééntje te slapen en rijdt zo achterop zijn voorligger die ineens krachtig moest remmen voor een overstekend wild zwijn. Het zou zomaar kunnen in de Wieringermeer. Lekkere bende. Jij ziet het gebeuren. Jij kan nog keurig stoppen, want jij had netjes afstand gehouden. De stopafstand -dat is je remweg samen met de afstand die je aflegde tijdens je reactietijd) is bij 120 kilometer per uur al snel 108 meter. Als het niet regent. Anders is het 144 meter. En nu? Wat doe je? Als eerste pas je natuurlijk op je eigen veiligheid. Want ja. Je staat op de A7 hé... dus hup, achter de vangrail. Beoordeel de situatie, probeer na te gaan of er slachtoffers zijn en hoe erg ze eraan toe zijn. Verplaats ze niet, tenzij ze direct in gevaar zijn. Informeer de hulpdiensten: Bel 112. Geef de exacte locatie van het ongeval. Gebruik daarvoor de cijfers op de hectometer paaltjes. En dan komen wij! (oh ja, wil je meer weten? www.watdoeje.nl/verkeersongeval)

En als wij komen dan beginnen we met Incident Management. Sebastiaan heeft vandaag de schone taak om ons daar van alles over wijs te maken. Wat is dat eigenlijk? Incident Management? Komt ie: 'Het geheel aan maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden. Daarbij rekening houdend met de verkeersveiligheid, de behartiging van belangen van mogelijke slachtoffers en de beheersing van de ontstane schade'.  Zo. En we werken daarbij allemaal samen. Politie, Brandweer, Ambulance, Wegbeheerders, het OM, bergers en pechhulpverleners. Maar wat doen we dan?  

We werken volgens de eerste veiligheidsmaatregelen die we kunnen benoemen in 6 V's.
1. Veiligheidsruimte creeëren: De eerste TS (Brandweerauto) wordt op ongeveer 100 meter (afhankelijk van de maximum snelheid op die weg) voor het ongeval op de rijbaan gestopt om de ongevalsplek af te zetten.
2. Voertuig als buffer gebruiken: Het voertuig wordt in de fend-off positie gezet en 'stuurt' hiermee het verkeer langs het incident.
3. Veiligheidskleding aantrekken: Zodat je altijd zichtbaar bent voor het overige verkeer.
4. Verkeerskegels plaatsen: Vijf grote reflecterende kegels tussen het beveiligingsvoertuig en het ongeval.
5. Verkeerssignaleren aanvragen: Het afkruisen van de benodigde rijbanen, waarbij rijstrook één altijd het dichts bij de middenberm ligt.
6. Vrijhouden van aan- en afvoerroute: Alle andere hulpdiensten parkeren voorbij en in lijn met het ongeval gezien vanaf de rijrichting.

En als dat allemaal voor elkaar is, dan kunnen we beginnen met de hulpverlening. Mooi!

Sebastiaan had een duidelijk presentatie waarin hij ons haarfijn kon uitleggen hoe het nu allemaal zit. Omdat het zo'n mooie dag was, zijn we na de presentatie naar het terras verhuisd. Op een flipover gingen we nog een aantal situtatie's bekijken waarin we Incident Management konden toepassen. En daar ben ik zó slecht in... verkeersregels en situatieschetsen van bovenaf... pfff..

En de dilemma's? Die laat ik even voor wat ze zijn. Jullie hoeven niet alles te weten. Oh ja.. er is wel een boek over geschreven: 'Het grote Dilemma op Dinsdag boek. Iets over... natte sokken of elke dag een frikandel speciaal als ontbijt... Nou ja. kijk maar even.. :-) www.dilemmaopdinsdag.nl