16. okt, 2016

Brandje op een Bootje....!

En kijk, zo makkelijk als dat het daar staat is het niet! Maar eigenlijk wist ik dat al wel van te voren. Herjo Wilms vertelde ons de fijne kneepjes van dit type bijzondere incidenten. Want wat staat je nou eigenlijk te wachten als je naar een scheepsbrand geroepen wordt? Met welke extra gevaren moet ik rekening houden?

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om te weten naar wat voor een soort schip je gaat. Want een evacuatie van passagiers op een cruise schip vereist toch nét even een andere aanpak dan de evacuatie van de bemanning van een pleziervaartuig. Daar kunnen we helder over zijn. Datzelfde is ook van belang voor vrachtschepen. Wat vervoeren zij nou eigenlijk? en niet geheel onbelangrijk, wat voor een extra gevaar brengt de lading van het schip met zich mee voor mij als hulpverlener.

En dan gaat het alleen nog maar over de lading. Lastig klusje hoor... denk ik al na een half uurtje theorie van Herjo. Je moet met zoveel zaken rekening houden. Ik krijg het er nu al warm van en dan sta ik nog niet eens op een stalen brandende boot... Ehhh.. nee, sorry schip moet ik zeggen. Zeg nooit boot tegen de schipper. Dat is les 1. Als je boot zegt tegen de schipper dan lig jij gegarandeerd direct in de haven ;-)

Als je een schip moet blussen, dan is het handig om rekening te houden met het simpele feit dat alles wat je er in stopt, er ook een keertje weer uit moet. En dat gaat niet zo eenvoudig als het trekken van de stop uit een volgelopen bad. Zo is dat nu eenmaal. En wat te denken van de natuurverschijnselen die ze Eb en Vloed noemen. Ook zeker iets om rekening mee te houden in je plannetje plus.

Maar goed, na een ochtend theoretische kennis vergaren mochten we in de middag met Herjo mee op pad naar de haven van Den Helder. En wat worden we verwend in deze opleiding! Deze keer in de vorm van een geheel verzorgde rondleiding over een schip wat de bevoorrading voor de offshore verzorgd. De Noorse bemanning was erg gastvrij in hun ontvangst en ook de medewerker van Peterson Den Helder heeft ons zeer goed wegwijs gemaakt in de risico's die we tegen kunnen komen op dit stukje haven. Toen we met zijn allen de machinekamer ingingen kreeg ik het wel even benauwd hoor. Al die nauwe gangen en steile trappetjes. En, kijk maar even naar het fotoverslag... Wat zou je doen als die nauwe gangen zich vullen met dikke zwarte rook...? Heb je er dan eigenlijk nog wel wat te zoeken? Of wordt het dan tijd om een specialistisch team in te schakelen? Die hebben we namelijk in brandweer Nederland. Ze komen vanuit de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Zeer waarschijnlijk wordt dit specialisme over niet al te lange tijd ook uitgerold over meerdere plaatsen in Nederland met havengebonden gebieden. Het bestrijden van een scheepsbrand vereist toch wel hele specifieke kennis.

Maar kijk, met de haven van Den Oever op steenworp afstand van mijn verzorgingsgebied, komt een brandje in een kotter zo nu en dan wel voor. Een scheepsbrand is een bijzonder object welke altijd in de melding al als middelbrand wordt opgeschaald. Vaak is mijn blusgroep daar dan bij. Meestal als back-up voor blusgroep Den Oever. En dan maakt zo'n dag als vandaag, met de extra kennis die we kado krijgen van Herjo toch wel indruk natuurlijk!

Herjo, bedankt voor je duidelijke uitleg en je geduld om onze groep op sleeptouw te nemen. We kijken nu al uit naar de rondleiding bij de Marine Brandweer!!  ;-)