5. nov, 2016

Kabouters Redden in Schoorl...

Ja, Ja!! Eindelijk weer een keer een oefening kabouters redden in Schoorl. Gelukkig voor de bewoners in die omgeving komt het niet zo héél vaak voor dat blusgroep West Wieringen in peletonsverband wordt ingezet voor het bestrijden van een brand in de duinen. Maar het kan wel. En zo was het ook op 28 augustus 2009. rond drie uur 's middags kregen we deze melding:

15:03:44 28-08-09 00/119 GROUP-1 Prio 1 (Alarmering CIE / PEL: cie bravo brand) UGS bezoekerscentrum Oorsprongweg SRL inmelden BNH-INCI-37 APW741 DHD640 NHN668 NHN683 NHN562 NHN961 DRL644 ENK646 STB748 NHN679 WRG845 HRN741 MBK648 NHN HOVD Oost

En dat is druk hoor dan... Kijk maar even naar dit korte filmpje, dan heb je er een beetje beeld bij.

Ok.. en nu vraag je je af waarom ik dan over kabouters begin. Nou kijk.. in augustus 2009 was mijn zoontje Henk-Wiggert drie jaar. Ik was natuurlijk de hele middag en een groot gedeelte van de avond op pad geweest met de brandweerauto. Dat is heel spannend voor zo'n mannetje. Hij vroeg me wat ik had gedaan. Toevallig hadden we een paar weken daarvoor een wandelingetje gemaakt in Schoorl en waren we voor de grap op zoek gegaan naar kabouters. Dus ja. 1 en 1 was 2 bij Henk-Wiggert... "Mam! Hoeveel kabouters heb je kunnen redden....???" Heerlijk toch!

Nu zijn we een aantal jaar verder en staat er een dag Natuurbrand bestrijding op ons programma voor de opleiding. Ja, en dat is dan super leuk, want nu krijg je uit eerste hand een stukje theorie bij een inzet van zo'n specialistisch incident. En specialistisch kun je het zeker noemen! Daar kwamen we 's middags toen we als bevelvoerders een natuurbrand incident mochten oefenen wel achter.. maar dat later. Eerst de theorie. En laat dat maar over aan Ruud IJtsma. In de kazerne van Schoorl ontving hij ons, samen met een aantal vrijwilligers, hartelijk. Voorafgaande aan de praktijk had Ruud eerst een heldere presentatie in elkaar gezet. De bewegende animatie's hebben hem dagen bezig gehouden, maar ze waren zéker de moeite waard! Hij liet ons daarin heel mooi het verschil zien tussen grond-, loop-, kroon en vliegvuur. En die kun je tegenkomen in bos, gras, heide, veen, duin en rietkragen. Allemaal hebben ze hun eigen specifieke ontwikkeling en vuurbelasting. Dingen waar je rekening mee moet houden!

En dan de bereikbaarheid van zo'n uitgebreid gebied. Zeg het maar... Brandgerucht bij bankje SC22??? Ja, tuurlijk.. waar joh...! Dat werd dus even oefenen met de kaart. Coördinaten lezen en kijken welke wegen geschikt zijn voor welk soort (blus)voertuigen. En hoe maak je dan je verkenningsplan...? Allemaal cruciale zaken die van belang zijn bij het aanpakken van een natuurbrand. Het houdt nogal wat in hadden we al snel door. Want waar haal je bijvoorbeeld je water? In dit gebied wordt ook drinkwater gewonnen door PWN. Niet alle soorten pompen zijn dus geoorloofd. En daardoor mogen de blushelicopters ook niet overal landen. Dat soort gegevens staan allemaal keurig op de kaart. Heb je allemaal rekening mee te houden... Afijn... na de ochtend mochten we de wei in... of eigenlijk werden we het bos ingestuurd... met een kluitje... ;-)

En daar ging ik.. Bevelvoerder op het verkenningsvoertuig. Oei! Na het uitruk bericht moesten we dus eerst even oriënteren op de kaart. Gelukkig was daar Koen. Koen doet net zo'n opleiding als wij, hij is alleen iets verder. Bijna klaar zeg maar... lucky me, ik kon wel wat hulp van hem gebruiken! Gelukkig komt Koen uit Schoorl en kent het gebied op zijn (klein)duimpje zeg maar. Mooi, want ik had het al druk genoeg met bedenken wat je nu eigenlijk wilt weten van de AC. En de namen van de overige voertuigen die zijn opgeroepen... en wat voor een voertuigen het zijn... wel belangrijk voor de aanrij route die ze van mij als verkenner willen weten... want niet alle voertuigen passen op alle (bos)paadjes...en ga zo maar door. Geen dagelijkse kost.

En dan kom je ter plaatse en dan moet je een inschatting maken van aantal meters in een bos, of door een duin. Ja.. ook dat valt niet mee. Het lijkt allemaal veel dichterbij dan het daadwerkelijk is. Stappen tellen dus! Ga ik het halen met mijn hoge druk slangen? Of heb ik een uitdaging en moet mijn plan-plus in werking? Zweten hoor! En niet alleen door het mooie weer! Maar jongens, wat werden we weer verwend. Ik kan niet anders zeggen. Kijk maar even mee naar de foto's die William heeft gemaakt gedurende de dag. Ze zeggen genoeg!

Als laatste toch nog wel een aandachtspuntje, of leermomentje. Als je nou ook kabouters gaat zoeken in Schoorl, Bergen of waar dan ook. Pas dan op met wat je achterlaat. Branden in natuurgebieden worden namelijk meestal (bewust of onbewust) door mensen veroorzaakt. Ik waag me niet aan het "HOE DAN", dat doet Rees maar... :-), maar vraag je om voorzichtig te zijn met dit kwetsbare gebied. En als je ooit eens een natuurbrand tegenkomt, pas dan op jezelf. Brand in zo'n gebied is verraderlijk. Voor je het weet ben je ingesloten. Kijk even naar dit filmpje. Blijf daar dus niet staan. Je hebt er niks meer te zoeken! Maar na het kijken van dat filmpje snap je dat hopelijk zelf ook wel....!